Het business model canvas bestaat uit negen verschillende bouwstenen. Het geeft een visueel en dynamisch beeld van je business idee.
Als startpunt voor het business model canvas nemen we de waardepropositie of de klantwaarde. Dit staat in het midden van het business model canvas en beschrijft wat je product of dienst aan waarde levert aan je klant. Zoek een antwoord op de vraag: ‘hoe onderscheid ik me van mijn concurrenten?’ of: ‘hoe los ik een probleem van de klant op of hoe bevredig ik een behoefte van de klant?’
Aan de linkerzijde van de waardepropositie staan je klantensegmenten. Denk na over wie jouw doelgroep is en beschrijf haar karakteristieken. Splits je klanten op in verschillende segmenten om makkelijker in te spelen op hun verschillende behoeften.
In het Business Model Canvas zijn kanalen de verkoopkanalen waarmee je in contact komt en communiceert met je klanten. Vroeger gebeurde dit via fysieke kanalen, bijvoorbeeld een winkel, maar tegenwoordig zijn er heel wat virtuele kanalen zoals bijvoorbeeld het internet.
Het vierde onderdeel van het Business Model Canvas zijn je klantrelaties. Nadat je je klanten hebt opgedeeld in verschillende segmenten bepaal je de soort relatie dat je met hen zal aangaan. Je bepaalt de manier waarop je de relatie zal onderhouden, de manier waarop je je product of dienst introduceert, de manier waarop je klanten behoudt en hoe je een bepaalde doelgroep benadert.
De inkomstenstromen van het Business Model Canvas verwijst naar je verdienmodel. Bepaal de manier waarop je geld zal verdienen en de samenstelling van de omzet per product of dienst. Zullen je klanten per product een bepaalde prijs betalen of zullen ze een maandelijks abonnement betalen? Zo zijn er tal van mogelijkheden.
Mensen en middelen zijn de hulpbronnen of belangrijkste bedrijfsmiddelen die onmisbaar zijn in je businessmodel. Dit kunnen fysieke (bv. een kantoor), intellectuele (bv. patent), menselijke (bv. kennis) of financiële middelen (bv. lening) zijn.
Links bovenaan het Business Model Canvas staan de strategische partners. Dit zijn je belangrijkste partners die je helpen om waarde te leveren aan je klanten, bijvoorbeeld leveranciers. Welke hulpmiddelen leveren ze ons en welke kernactiviteiten voeren ze uit voor ons?
Als voorlaatste onderdeel van het Business Model Canvas hebben we de kernactiviteiten links naast de waardepropositie. Hier beschrijf je de belangrijkste activiteiten om je bedrijfsmodel te kunnen uitvoeren en je waardepropositie te realiseren.
En last but not least, de kostenstructuur van je business model. Wat zijn de belangrijkste kosten die bij alle voorgaande bouwstenen zijn komen kijken?
Holger Nils Pohl geeft in deze video een voorbeeld van het Business Model Canvas van Pokémon Go.
Wij alvast wel!