Omgekeerd brainstormen (reverse brainstorming)

 

Heb je moeilijkheden met het vinden van ideeën? Is je brainstormteam cynisch of eerder analytisch dan creatief? Wil je nóg meer nieuwe ideeën bedenken? Ga dan omgekeerd brainstormen en bekijk je uitdaging vanuit een ander perspectief.

Gewone vs. omgekeerde brainstorm

In een traditionele brainstorm zoek je naar mogelijke oplossingen voor de uitdaging waar je voor staat. Je bepaalt je uitdaging en converteert deze in een vraag. Als je omgekeerd brainstormt bepaal je de uitdaging, neem je hier het tegenovergestelde van en converteer je dan de tegenovergestelde uitdaging in een vraag. Dat maakt dat je de uitdaging waar je voor staat vanuit een ander perspectief bekijkt en dat kan leiden tot nieuwe ideeën.

Omgekeerd brainstormen in vijf stappen

  1. Bepaal de uitdaging waar je voor staat.
  2. Vertaal deze uitdaging naar een vraag.
  3. Stel nu de omgekeerde vraag van je oorspronkelijke vraag.
  4. Bedenk antwoorden op de omgekeerde vraag. Richt je gedachten op het tegenovergestelde van wat je wil bereiken.
  5. Neem het omgekeerde van de verzamelde antwoorden. Je hebt nu mogelijke antwoorden op je oorspronkelijke vraag.

Deze stappen komen voor in de eerste en tweede fase van de brainstorm, namelijk de vraagstelling (stap 1 en 2) en de divergerende fase (stap 3 en 4). Nadien analyseer je de verzamelde ideeën en selecteer je het idee dat je verder wil uitwerken.

Regels omgekeerde brainstorm

Natuurlijk gelden hierbij dezelfde regels als bij normale brainstorms. Dat wil zeggen dat iedereen:

  • zo veel mogelijk ideeën bedenkt;
  • alle ideeën gelijk behandelt;
  • zijn smartphone en laptop uitschakelt;
  • voldoende tijd neemt;
  • in een volgende fase de ideeën beoordeelt.

Voor meer uitleg over de regels van een brainstorm, zie blogpost; de vijf geboden voor een goede brainstorm.

Voorbeeld omgekeerd brainstormen

Stel dat je een kledingwinkel opent en merkt dat die weinig opvalt in de straat. Pas de vijf stappen toe.

  • De uitdaging waar je voor staat is om je winkel meer te laten opvallen.
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de winkel meer opvalt?
  • Hoe zorgen we ervoor dat onze winkel minder opvalt?
  • Gevel in donkere kleuren, geen naamsvermelding op de gevel, deur en gordijnen dicht houden, een lege etalage…
  • Gevel in opvallende kleuren, grote naamsvermelding op de gevel, deur en gordijnen altijd open laten, etalage inrichten…

Meer technieken

Meer technieken